لباس ضد اشعه

لباس ضد اشعه

لباس ضد اشعه از ورود و انباشته شدن اشعه ها به بدن جلوگیری می کند. برای ساخت این لباس ها از مواد و تکنیک های خاصی استفاده می شود.

لباس ضداشعه

منابع تولید کننده امواج الکترومغناطیس اطراف ما روزانه افزایش می یابند. این اشعه ها به مرور زمان با انباشته شدن در بدن بیماری ها و مشکلات فراوانی را به بار می آورند.که استفاده از لباس ضد اشعه می تواند از این انباشتگی جلوگیری کند.

استفاده از لباس های مقاوم و محافظ در برابر اشعه ها مخصوصا برای شغل های خاص مانند پرسنل نظامی، پرسنل بخش رادیولوژی، پزشکان و دندانپزشکان که در معرض اشعه ایکس و دیگر امواج الکترومغناطیس هستند بسیار حائز اهمیت است. همچنین تولید کنندگان دستگاه های اشعه ساز در سراسر دنیا، روزانه برای کاهش میزان انتشار اشعه ها در تلاش هستند.

خطرات تهدید کننده اشعه ها برای تکنسین های برخی از مشاغل

به طور معمول تکنسین های دندانپزشکی هنگام مواجهه با اشعه از اتاق خارج می شوند. ولی این عملکرد نمی تواند مانع از نفوذ اشعه ها به بدنشان شود. زیرا اشعه های الکترومغناطیس به راحتی از دیوارهای چوبی و بتنی بدون کاهش در قدرتشان عبور می کنند.

همچنین هنگام نگهداری فیلم برای عکس از دندان کودکان یا افراد دیگر مجبور می شوند که به طور مستقیم کنار بیمار در معرض اشعه باشند. این عمل روزانه بارها و بارها تکرار می شود. بدین منظور لباس ضد اشعه، مورد توجه قرار گرفته است.

ویژگی لباس ضد اشعه

لباس ضد اشعه دارای الیاف هایی درون بافت خود است. این الیاف ها با تکنیک های خاص شیمیایی وارد پارچه می شوند و لباس را در برابر اشعه ها مقاوم می سازند.

استفاده از عناصر مختلف برای مقاوم سازی لباس ها در برابر اشعه انجام شده است. به طور کلی عناصر ردیف ششم جدول تناوبی هستند. سرب، طلا، جیوه، پلاتین و... از جمله این عناصر هستند. از مقاوم ترین عناصر برای مقابله با اشعه ها در ساخت لباس ضد اشعه استفاده می شود.

ویژگی های لباس های ضد اشعه

از ویژگی مهم لباس ضد اشعه، سبک بودن، منعطف بودن، مقاومت تابشی در کل لباس، و ماندگاری بالا در خاصیت ضد اشعه بودن و... است.

شرکت دانش بنیان توسعه فناوری های نوین سلامت سینا واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با ارائه ی انواع منسوجات ضد اشعه و امواج الکترومغناطیس مانند لباس های بارداری ضد امواج برای محافظت از مادر و جنین در طول بارداری، لباس کودک ضد اشعه، لباس زیر و… توانسته تا99.99 درصد از ورود اشعه های مضر به بدن جلوگیری کند.

علاوه بر منسوجات برای افزایش سلامتی محصولات ضد امواج الکترومغناطیس دیگری مانند کاغذ دیواری ضد امواج، پرده و رنگ ضد امواج الکترومغناطیس، کاور وای فای، پشه بند ضد امواج الکترومغناطیس و … را نیز ارائه می دهد.

منابع:

Jensen, Steven D. "Radiation resistant clothing." U.S. Patent Application No.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد