اثرات امواج الکترومغناطیسی بر خواب

اثرات امواج الکترومغناطیسی بر خواب

همه ما می دانیم که چقدر مهم است که یک خواب خوب و راحت را تجربه کنیم. این امر به بدن ما کمک می کند تا برای فعالیت های روز بعد آماده شود.اما این سوال مطرح است که آیا شما می دانید امواج موجود در فضای استراحت شما، می تواند بر کیفیت خواب تاثیر گذار باشد؟

 

اثرات امواج الکترومغناطیسی بر خواب

از مضرات امواج موبایل بر خواب خود اگاه هستید؟ با ما همراه باشید!!!

همه ما می دانیم که چقدر مهم است که یک خواب خوب و راحت را تجربه کنیم. این امر به بدن ما کمک می کند تا برای فعالیت های روز بعد آماده شود. اما این سوال مطرح است که " آیا شما می دانید امواج الکترومغناطیسی موجود در فضای استراحت شما، می تواند بر کیفیت خواب تاثیرگذار باشد؟

اختلال خواب ایجاد شده در اثر امواج الکترومغناطیسی مسئله ای است که شاید بدون آنکه از آن مطلع باشید، از آن رنج ببرید. در این مقاله سعی داریم راهکارهایی را به شما پیشنهاد کنیم تا بتوانید در یک محیط عاری از آلودگی امواج الکترومغناطیسی استراحت کنید.

 

چه اتفاقاتی در حین خواب برای بدن شما می افتد؟

هنگام خواب، سیستم ایمنی کار اصلاحات را در بدن انجام می دهد. بازسازی سلول ها، جوان سازی، سم زدایی و ترشح ملاتونین توسط غده پینه آل در این زمان اتفاق می افتد. غده پینه آل یکی از غدد درون ریز در مغز است و به تنظیم خواب و بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن کمک می کند.

خواب ناکافی و ناقص توانایی سلول ها و اندام های شما را برای انجام فرآیندهای مذکور تضعیف می کند و سلول های سالم می توانند آسیب ببینند. سلول های ناسالم می توانند رشد کرده و منجر به عفونت، جهش و اختلالات عصبی شوند. اگر خواب به فاز خواب عمیق نرسد، سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال شده  و احتمال بیشتری جهت ابتلا به بیماری های گوناگون وجود خواهد داشت.

مطالعات نشان می دهد که مواجهه با امواج الکترومغناطیس می تواند تولید ملاتونین را متوقف نموده و بر ریتم روزانه بدن تأثیر بگذارد. لذا قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی در اتاق خواب می تواند چرخه خواب را تضعیف نموده و باعث بسیاری از بیماری ها و علائم مانند موارد زیر شود:

  • تحریک های آلرژیک
  • احساس خستگی و خواب آلودگی در بیداری
  • تپش قلب
  • درد و ضعف عضلانی
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن

 

8 نکته برای کاهش آلودگی امواج الکترومغناطیسی

کاهش آلودگی امواج الکترومغناطیسی در اتاق خواب شما می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و به بازسازی بدن شما کمک نماید. در ادامه 8 راهکار مفید به منظور کاهش میزان آلودگی امواج الکترومغناطیس در اتاق خواب ارائه شده است.

 

1. مدیریت استفاه از تلفن های همراه در اتاق خواب

تلفن های همراه خود را خاموش کنید (یا حداقل در حالت پرواز قرار دهید). در غیر این صورت، تلفن همراه در مدت زمان استراحت شما با ارسال و دریافت سیگنال، آلودگی الکترومغناطیسی تولید نموده و از این رو باعث ایجاد اختلال در روند خواب شما می شود. بنابراین تلفن های همراه می توانند الگوی خواب شما را مختل کرده و سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند. لذا لازم است تلفن همراه را از اتاق خارج کنید.

 

2. تلفن های بی سیم و سایر دستگاه های بی سیم را از اتاق خود خارج کنید

تلفن های بی سیم را با یک تلفن سیمی (تلفن ثابت) در اتاق خواب خود جایگزین کنید. حذف مانیتورهای کودک بی سیم از اتاق خواب به عنوان منابع انتشار امواج الکترومغناطیسی، از میزان آلودگی می کاهد.

به منظور جلوگیری از مضرات امواج تلفن همراه آن را زیر بالشت یا در تخت خواب خود قرار ندهید. همچنین به هنگامی که کودکان تان در آغوش شما خوابیده اند از مکالمه با تلفن همراه و یا سایر فعالیت ها خودداری کنید.

 

3. میزان نور در اتاق خواب خود را بررسی کنید

قرار گرفتن در معرض نورهای بسیار زیاد دو ساعت قبل از خواب می تواند الگوی خواب طبیعی شما را مختل کند و باعث آسیب های درازمدت شود. مطالعات نشان داده که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. لامپ های روشنایی CFL (لامپ های فلورسنت فشرده) را از زندگی روزمره و اتاق خواب خود خارج نمایید. این لامپ ها از طریق مکانیزم ذخیره انرژی به منظور کاهش ولتاژ، میزان آلودگی را به دلیل هارمونیک های فرکانسی که تولید می کنند، افزایش می دهد. استفاده از لامپ های رشته ای می تواند ایمن باشد. نور آبی صفحه نمایش تلفن همراه و تبلت نیز مخاطره آفرین است.

 

4. دو شاخه لوازم برقی را از برق جدا کنید

در طول ساعات خواب، به ویژه در نزدیکی تخت خود، تمام لوازم الکترونیکی را از برق جدا کنید. دستگاه های که به برق متصل هستند حتی در زمانی که از آنها استفاده نشود، میدان الکتریکی شگفت آوری را ایجاد می کنند. توصیه می شود که حداقل 2 متر از دستگاه هایی مانند یخچال، تلویزیون و … به هنگام خواب فاصله بگیرید. استفاده از فیوز های قطع برق محلی نیز می تواند راهکار ساده ای باشد تا جریان برق را صرفا در داخل اتاق خواب قطع نمایید.

 

5. مودم WiFi در اتاق خواب

یک روتر بی سیم سیگنال های الکترومغناطیسی را در فضا منتشر می نماید. اولین راهکار ساده خارج کردن آن از اتاق خواب و قرار دادن در دورترین محل نسبت به اتاق خواب است. همچنین خاموش کردن مودم در مواقع غیرضروری و استفاده از کاور مودم WiFi نیز به منظور کاهش میزان آلودگی امواج الکترومغناطیسی می تواند موثر باشد.

 

6. نفوذ امواج الکترومغناطیسی از منازل مجاور

منابع امواج الکترومغناطیسی مانند تلفن های بی سیم و مودم های WiFi منازل کناری شما می تواند منجر به آلودگی منزل شما و حتی اتاق خواب شود و در نهایت ایجاد اختلال فیزیولوژیکی در بدن شود. چرا که ممکن است منابع مذکور نزدیک محل قرار گرفتن سر شما واقع شود. بنابراین کسب اطلاعات از همسایه ها و یا اندازه گیری می تواند این موضوع را روشن کند.

 

7. امواج الکترومغناطیسی منتشر شده از دکل های مخابراتی

برج های تلفن همراه یکی از قوی ترین منابع انتشار امواج الکترومغناطیسی هستند، بنابراین اگر یک برج مخابراتی در نزدیکی منزل شما احداث شود، باید اقدامات احتیاطی صورت گیرد. بنابراین به منظور ارزیابی شرایط می توان با کارشناسان ایمن سازی در برابر امواج الکترومغناطیسی مشورت نمایید. اگر سطوح امواج در محل از استانداردهای پیشگیرانه ارائه شده توسط انجمن بیولوژی و اکولوژی ساختمان فراتر باشد، اقدامات ایمن سازی محیط با استفاده از محصولات ایمن سازی مناسب صورت می گیرد. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

8. رابطه بین تشک و ایجاد اختلال در خواب

مجلهScientific American مقاله ای تکان دهنده ای را منتشر کرده است که نشان می دهد که تشک های ما می توانند باعث ایجاد اختلال در خواب شوند.

https://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/left-sided-cancer-blame-your-bed-and-tv

این امر به دلیل وجود فنرهای فلزی و گاها ساختار فلزی خود تخت خواهد بود که می تواند به عنوان نقاط داغ تلقی شده و میزان آلودگی امواج الکترومغناطیسی را افزایش دهد.

https://www.nontoxicliving.tips/blog/can-your-mattress-cause-insomnia

لازم به ذکر است استفاده از تشک یا پتوی برقی اصلا توصیه نمی شود چرا که می تواند مخاطرات جدی بر سلامت شما ایجاد کند.

اتاق خواب شما محلی برای آرامش و کسب انرژی طی یک خواب راحت است نه مکانی که سلامت شما را به خطر بیندازد. بنابراین به نکات فوق الذکر کمی بیندیشید.

 

به نقل از:

https://www.nontoxicliving.tips/blog/8-tips-to-prevent-emf-sleep-disturbance

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد