اثر امواج الکترومغناطیس بر فعالیت میتوکندری و تکثیر سلول های سرطانی

اثر امواج الکترومغناطیس بر فعالیت میتوکندری و تکثیر سلول های سرطانی

امواج الکترومغناطیس در عملکرد میتوکندری اختلال ایجاد می کنند. تامین انرژی، تنفس سلولی، رشد سلول های سرطانی و... در نتیجه ی اختلال عملکردی میتوکندری می شود.

اثرامواج الکترومغناطیس بر فعالیت میتوکندری و تکثیر سلول های سرطانی

میدان های الکترومغناطیس از منابع طبیعی و وسایل مورد استفاده انسان ها در دنیای امروزه رو به افزایش می باشند. منابع طبیعی مانند زمین و خورشید و تکنولوژی مدرن مانند موبایل، لپ تاپ، تبلت، وای فای، برج مخابرات و تلفن همراه و... . این منابع دارای فرکانسی پایین با قدرت زیاد در انتشار امواج الکترومغناطیس هستند. در این مقاله به شرح اثر امواج الکترومغناطیس بر فعالیت میتوکندری و تکثیر سلول های سرطانی می پردازیم.

مطالعات اپیدمیولوژیکی رابطه مستقیم امواج الکترومغناطیس با فرکانس پایین و بروز سرطان را به اثبات رسانده است. امواج رادیویی مانع از گسترش سلولی می شوند.

میدان های الکترومغناطیس به روی عملکردهای بیولوژیکی مانند بیان ژن، تنظیم فعالیت سلول ها و تمایز سلولی اثر گذار هستند. همچنین نفوذپذیری سلول ها را نسبت به یون ها تغییر می دهند.

امواج الکترومغناطیس بر تعداد زیادی از مکانیسم های سلولی و مولکولی مانند مورفولوژی غشا سلولی، فعالیت کیناز، انتشار کلسیم، مسیرهای سلولی و فعالیت میتوکندری و ... اثر گذار است.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج الکترومغناطیس با قدرت 50 هرتز و 12 مگاوات، تکثیر سلولی به شدت کاهش می یابد و تنفس سلولی زیاد می شود. فعالیت میتوکندری در سطح پروتئین ها نیز کاهش می یابد و اثر امواج الکترومغناطیس بر فعالیت میتوکندری و تکثیر سلول های سرطانی به این گونه افزایش می یابد.

پتانسیل غشای میتوکندری

پتانسیل غشای میتوکندری یک پارامتر مهم در عملکرد میتوکندری برای حمل و نقل الکترون است.

وقتی سلول ها در معرض امواج الکترومغناطیس قرار می گیرند، فعالیت پتانسیل غشای میتوکندری دچار اختلال می شود. سلول ها با قرار گیری در معرض امواج الکترومغناطیس نیازشان به ATP افزایش می یابد. با اختلال بوجود آمده در غشای میتوکندری، سلول ها توانایی لازم برای تامین ATP را از دست می دهند.

همچنین افزایش فعالیت میتوکندری باعث افزایش رونویسیmRNA  و بیان پروتئین های زنجیره ی تنفسی شود، که نیاز به ATP برای تامین تنفس را زیاد می کند.

افزایش فعالیت تنفسی، باعث رشد تومور های سرطانی می شود. اختلال عملکرد میتوکندری و پتانسیل غشای آن مرگ سلولی را به دنبال دارد. مهار شدن سلول های سرطانی به دنبال افزایش تنفس سلولی، و عدم انرژی لازم میتوکندری برای تامین انرژی، با مرگ سلول مواجه می شود. که این عمل باعث بزرگ شدن تومورهای سرطانی است.

برای کاهش اثر امواج الکترومغناطیس بر فعالیت میتوکندری و تکثیر سلول های سرطانی شرکت دانش بنیان سلامت سینا واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با ارائه ی محصولات ضد امواج مانند کاغذ دیواری ضد امواج الکترومغناطیس، رنگ  ضد امواج الکترومغنایس، پرده ضد امواج الکترومغناطیس، برچسب شیشه ی ضد امواج، لباس بارداری ضد امواج الکترومغناطیس و ... توانایی کاهش امواج الکترومغناطیس تا 99/99 درصد را دارا می باشد. بنابراین با استفاده از این محصولات می توانید محیط کار و خانه خود را در برابر امواج الکترومغناطیس ایمن کنید.

منابع:

Destefanis, Michele, et al. "Extremely low frequency electromagnetic fields affect proliferation and mitochondrial activity of human cancer cell lines." International journal of radiation biology 91.12 (2015)

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد