امواج الکترومغناطیسی و عملکرد صحیح سلولی و DNA

امواج الکترومغناطیسی و عملکرد صحیح سلولی و DNA

با تحقیقاتی که بر روی اثر امواج الکترومغناطیس بر چند رده سلولی انجام شده است مشخص شد که آلودگی امواج باعث تغییر رشد، شکل و ترشحات سلولی می شود. همچنین مشاهده شده که تولید مثل سلول ها و تولید آنزیم را تغییر داده است و در چرخه سلولی تداخل ایجاد می کند.

 

امواج الکترومغناطیسی و عملکرد صحیح سلولی و DNA

سلول ها واحد های ساختاری برای بدن تمامی موجودات زنده هستند. در غشا و سیتوپلاسم سلول ها یک سری اندامک هایی با یکسری عملکردهای مشخص وجود دارد. هر سلول به دنیای بیرون سیتوپلاسم از طریق پروتئین های قرار گرفته در غشا به نام گیرنده پاسخ می دهد. این اطلاعات از طریق پروتئین هایی به درون سلول منتقل می گردد. پاسخ به این سیگنال های دریافت شده شامل تقسیم سلولی، فعال سازی آنزیم، بیان ژن و یا حتی مرگ می شود. این فرآیند ها به عنوان انتقال سیگنال شناخته می شوند و مشخص می کند که سلول ها چگونه تحت تاثیر امواج الکترومغناطیسی قرار می گیرند.

 

اثرات امواج الکترومغناطیسی بر عملکرد صحیح سلولی

با تحقیقاتی که بر روی اثر امواج الکترومغناطیس بر چند رده سلولی انجام شده است مشخص شد که آلودگی امواج الکترومغناطیس باعث تغییر رشد، شکل و ترشحات سلولی می شود. همچنین مشاهده شده که تولید مثل سلول ها و تولید آنزیم را تغییر داده است و در چرخه سلولی تداخل ایجاد می کند. که در نهایت منجر به مرگ سلولی می شود و حتی ژن ها را نیز متاثر می کند. در بسیاری از موارد مشاهده شد که آلودگی امواج الکترومغناطیس سرعت تقسیم و تکثیر سلول ها را افزایش می دهد که این یکی از ویژگی های سلول های سرطانی است. مطالعات دیگری نشان داد که آلودگی امواج الکترومغناطیس چرخه سلولی را دستخوش تغییر می کند. اگر این چرخه مختل شود می تواند باعث رشد غیرقابل کنترل سلولی مانند سرطان شود. دیگر مطالعات نشان داد که آلودگی امواج الکترومغناطیس آنزیم ها و هورمون های مهم درگیر در تولید و حفاظت از سلول های سرطانی را تحت تاثیر قرار می دهد. پروتئین کیناز یک گروه از آنزیم های مهم در ارتباطات سلولی، فعالیت پروتئین و تنظیم بسیاری از فرایندهای سلولی، نشان داده شده است که با امواج الکترومغناطیس واکنش می دهد. وقتی آنزیم تیروزین کیناز به وسیله امواج الکترومغناطیس فعال می شود، آبشاری از اتفاقات را به راه می اندازد که منجر به تکثیر کنترل نشده سلولی می شود. این می تواند منتشر کننده سرطان باشد.

 

اثرات امواج الکترومغناطیسی بر DNA

شواهد حاصل از یک تحقیق 4 ساله که در سال 2004 منتشر شد حاکی از آن است که آسیب ژنتیکی در مواجهه با آلودگی امواج الکترومغناطیس در هر دو سیستم های پر قدرت و تابش های رادیوفرکانس مشاهده می شود. امواج الکترومغناطیسی شکست های تک و دو رشته ای در DNA و خطا در تعمیر DNA ایجاد می کنند که نتیجه آن آیبس به کروموزوم است. شکست در رشته DNA بر عملکرد سلولی اثر می گذارد و منجر به سرطان زایی و مرگ سلولی می شود و با بروز بیماری های نورودژنراتیو در ارتباط است.

 

ایمن سازی در برابر امواج الکترومغناطیس

با توجه به اثرات سوء امواج الکترومغناطیس بر عملکرد صحیح سلولی و DNA، لازم است اقدامی برای کاهش این اثرات صورت گیرد. ایمن سازی در برابر امواج الکترومغناطیس تنها راهکار موجود و اثرگذار می باشد. در همین راستا شرکت دانش بنیان توسعه فناوری های نوین سلامت سینا تحت عنوان کلینیک امواج به ارائه خدمات ایمن سازی در برابر امواج الکترومغناطیس می پردازد. از فعالیت های این شرکت می توان به ارائه محصولات ضد امواج از قبیل لباس های بارداری ضد امواج الکترومغناطیس، ست لباس نوزاد ضد امواج، پشه بند ضد امواج، لباس زیر آقایان ضد امواج، رنگ ضد امواج، کاغذ دیواری ضد امواج، برچسب شیشه ضد امواج و … اشاره کرد.

 

مراجع:

McLean, Lyn. The Force: living safely in a world of electromagnetic pollution. Melbourne: Scribe, 2011.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد