شیلدینگ امواج الکترومغناطیس – 4

شیلدینگ امواج الکترومغناطیس – 4

شیلدینگ به معنای قرار دادن یک سد مناسب بین منبع امواج الکترومغناطیسی و افراد می باشد. محصولات شیلدینگ اغلب می توانند مستقیما بر روی منبع میدان الکترومغناطیسی قرار­گیرد ویا بعنوان پوشش برای بدن اشخاص استفاده شود.

 

شیلدینگ امواج الکترومغناطیس – 4

شیلدینگ به معنای قرار دادن یک سد مناسب بین منبع امواج الکترومغناطیسی و افراد می باشد. محصولات شیلدینگ اغلب می توانند مستقیما بر روی منبع میدان الکترومغناطیسی قرار­گیرد (مثل کاور وای فای ضد امواج)، یا بر روی دیوارهای ساختمان یا پنجره ها (مثل برچسب شیشه ضد امواج یا رنگ ضد امواج) و یا بعنوان پوشش برای بدن اشخاص (لباس های ضد امواج) قرار داده شود. شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی به چند دلیل انجام می­شود. مهم ترین هدف کاهش آلودگی امواج الکترومغناطیسی به وسیله بازتاب، جذب و یا بازتاب چندگانه امواج می باشد.

 

ضرورت شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی

با رشد و توسعه سریع علوم الکترونیک و تکنولوژی، آلودگی تابش های الکترومغناطیسی در رتبه پنجم از آلودگی های مرسوم بعد از آلودگی های هوا، آب، صوتی و آلودگی مواد زائد جامد قرار دارد. بنابراین این آلودگی امواج الکترومغناطیسی می تواند بر زندگی عادی مردم اثر بگذارد و حتی برای سلامتی آنها مضر باشد. بر طبق بررسی های آژانس حفاظت از محیط زیست بیش از 98% از مردم با درجه های متفاوتی از تابش های الکترومغناطیسی در تماس هستند. به منظور جلوگیری یا کاهش اثرات مضر امواج الکترومغناطیس به مردم، محصولات شیلیدینگ امواج الکترومغناطیس در تنوعی از کاربرد طراحی و تولید شده اند.

 

انواع امواج الکترومغناطیسی بر اساس کاربرد آن ها

منابع تشعشعی تولید شده توسط انسان را نیز می توان به دو دسته کلی منابع عمدی و منابع غیر عمدی تقسیم بندی نمود. منابع عمدی منابعی هستند که انسان در آن ها قصد ایجاد میدان ها یا امواج الکترومغناطیس را برای هدف خاصی انجام می دهد. مثال های متفاوت این منابع در پیرامون ما نظیر امواج ناشی از آنتن های رادیو و تلویزیون یا امواج دکل های تلفن همراه است. از طرف دیگر، منابعِ غیر عمدی تولید میدان ‌ها و امواج الکترومغناطیسی به منظور فعالیتی غیر از تولید امواج الکترومغناطیسی ساخته شده اند. به این ترتیب کلیه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی موجود در خانه به صورت بالقوه می توانند منبع تولید میدان های الکترومغناطیسی باشند.

امواج ساطع شده از تجهیزات برقی که روزانه مورد استفاده قرار می گیرند، امواج مغناطیسی با فرکانس پایین نامیده می شوند. منابع امواج الکترومغناطیسی با فرکانس پایین شامل سیم های عبور جریان برق، تلفن، موبایل، کامپیوتر، مایکروویو، تلویزیون و غیره می باشد. امواج الکترومغناطیس در این وسایل الکترونیکی شناخته شده است اما تحقیقات اندکی بر روی اثرات بیولوژیکی آنها انجام شده است. اکثر دانشمندان معتقد هستند که مواجهه طولانی مدت با آلودگی امواج الکترومغناطیسی به بدن آسیب می زند که این موضوع نگرانی­های عمومی را در پی داشته است. خطوط انتقال برق فشار قوی و نیز امکانات توزیع برق بین شهری یا داخل شهری از منابع تولید میدان های الکترومغناطیسی با توان بسیار زیاد هستند. بر این اساس محدودیت های جدی برای سکونت در زیر و نیز اطراف خطوط انتقال برق وجود دارد.مواجهه با میدان های الکترومغناطیسی قوی باعث بالارفتن دمای آب می شود در حالی که 70% ظرفیت بدن را نیز آب تشکیل داده است. در حالی که تعادل بدن در چنین شرایطی تخریب خواهد شد.

 

همجواری با دکل های برق فشار قوی مضر است؟

شاید این سوال برای خیلی ها پیش آمده باشد که سکونت و همجواری در کنار کابل های برق فشار قوی واقعا مضر است. برخی دانشمندان وجود رابطه بین انواعی از میدان های الکترومغناطیسی و سرطان خون در کودکان را تأیید و اعلام کرده اند کابل ها و دکل های فشار قوی برق می توانند سبب بروز سرطان خون به‌ ویژه در کودکان شود. امواج الکترومغناطیسی که از دکل های برق فشار قوی با ولتاژ یک ‌هزار ولت یا بالاتر صادر می‌شود می توانند بر سلامت ساکنان اطراف دکل که تا شعاع ٢٠ یا ۵٠ متری زندگی می‌کنند تأثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تأثیر این امواج بر کودکان و نوجوانان بیش از سایر گروه‌ های سنی است. از این رو کارشناسان محیط‌ زیست و حوزه سلامت، زیستن در مجاورت و حریم خطوط برق فشار قوی را تأیید نمی‌کنند.

 

فاصله ایمن از دکل برق چقدر است؟

میدان مغناطیسی حاصل از دکل برق با افزایش فاصله از آن کاهش می یابد. اما میدان مغناطیسی حاصل از دکل برق از لحظه ای به لحظه ای دیگر متفاوت است و بستگی به جریان برقی دارد که در سیم ها جریان دارند. ایمنی و خطر آلودگی امواج الکترومغناطیس دکل های فشار قوی برق به قدرت این میدان بستگی دارد. اغلب قدرت این میدان از میدان مغناطیسی نرمال ایمن برای سلامتی بیشتر است. بسیاری از محققان نشان می دهند که مواجهه شدن با آلودگی امواج الکترومغناطیسی در طول خواب می تواند مضرتر از قرار گرفتن در طول روز باشد، چرا که توازن ملاتونین که هورمونی است که با سلول های سرطانی مبارزه می کند، اثر می گذارد. پس شواهد زیادی نشان می دهد که باید میزان مواجهه خود را با آلودگی امواج الکترومغناطیسی کاهش دهیم.

 

محصولات کاربردی جهت شیلدینگ امواج الکترومغناطیس

  • رنگ ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی نفوذی از طریق دیوارها به ساختمان

  • برچسب شیشه ضد امواج الکترومغناطیس: جلوگیری از نفوذ امواج از طریق پنجره ها

  • کاغذ دیواری ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور شیلدینگ دیوارها در برابر آلودگی امواج الکترومغناطیس

  • کاور وای فای ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور کاهش شدت سیگنال های موجود در محیط بدون تاثیرگذاری بر عملکرد آن

  • پارچه های ضد امواج الکترومغناطیسی: به منظور منسوجات ضد امواج

  • لباس بارداری ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور پوشش دهی بدن مادران باردار و حفظ جنین آن ها

  • ست لباس نوزاد ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور حفظ سلامت کودک در برابر آلودگی امواج الکترومغناطیس

  • پشه بند ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور جلوگیری از اثرات آلودگی امواج الکترومغناطیس بر خواب

 

مراجع:

Gao, Shangyu, et al. "Effect of secondary phase on the electromagnetic shielding effectiveness of magnesium alloy." Scientific reports 8.1 (2018): 1625.

Marciniak, Katarzyna, et al. "Shielding of electromagnetic radiation by multilayer textile sets." Textile Research Journal(2018): 0040517518760749.

Fenical, Gary. "The Basic Principles of Shielding." Published on: Mar 1 (2014).

Ting, Chen-Ching, and Chien-Chih Chen. "Experimental Data for Study on the Shielding Effect of Electromagnetic Wave." Engineering 3.07 (2011): 771.

http://www.lessemf.com/faq-shie.html

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد