تأثیرات امواج وای فای بر جنین – 3

تأثیرات امواج وای فای بر جنین – 3

آلودگی امواج الکترومغناطیس ساطع شده از وسایل ارتباط جمعی مدرن می تواند برای سلامتی انسان مخاطره آفرین باشد.این آلودگی امواج الکترومغناطیس می توانند ناشی از گوشی­های تلفن همراه، وایرلس و همچنین دستگاه­ های الکترونیکی که با امواج ماکروویو کار می­کنند، باشد.

 

تأثیرات امواج وای فای بر جنین – 3

آلودگی امواج الکترومغناطیس ساطع شده از وسایل ارتباط جمعی مدرن می تواند برای سلامتی انسان مخاطره آفرین باشد. این آلودگی امواج الکترومغناطیس می توانند ناشی از گوشی­های تلفن همراه، وایرلس و همچنین دستگاه­ های الکترونیکی که با امواج ماکروویو کار می­کنند، باشد. محدوده ایمن این دستگاهها نیاز به بررسی دقیق دارد. امواج الکترومغناطیسی که به ظاهر آسیبی نمی‌رسانند ولی بتدریج و بی‌صدا زندگی بشر را تهدید می‌کنند. امواج  الکترومغناطیسی با فرکانس  9001800 MHz در سیستم جهانی مخابرات موبایل و سیگنال­های وای فای با فرکانس 2450 MHz نگرانی­های عمومی را برای آسیب های  سلامتی افزایش داده است.

 

تحقیقات انجام شده در تاثیرات امواج وای فای روی جنین

در سال­های اخیر مقالات زیادی در مورد اثرات آلودگی امواج الکترومغناطیس روی جنین و نوزادان نوشته شده است. تاثیرات امواج وای فای بر استرس اکسیداتیو، آسیب به DNA ، تکامل عصبی، جنین­ زایی و رفتارشناسی در حیوانات آزمایشگاهی بررسی شده اند. به طور مثال تاثیرات امواج وای فای روی جنین موش در تحقیقات صورت گرفته توسط Alchalabi و همکارانش در دوره­ های مختلف بارداری مورد بررسی قرار گرفت. سپس اطلاعات بدست آمده را تحت نظارت قرار داده و برای آنالیز­های بیوشیمیایی جمع آوری کردند. یافته­ های تکامل جنین قبل از زایمان نشان داد که تراکم رحم، خونریزی­ ها، جنین­ های مرده و سقط شده در گروه­ هایی که در هفته دوم و سوم بارداری در معرض امواج وای فای قرار گرفته بودند بر خلاف موش­ های گروه کنترل است. تابش امواج در هفته ­های دوم و سوم بارداری حتی بر روی لانه­ گزینی جنین در داخل رحم مادر اثر می­گذارد. بر خلاف جنین­ های گروه کنترل در گروه­های آزمایشی ناهنجاری، هماتوم و جنین ­های اوئیداتوس مشاهده شد. در این تحقیق کاهش معنی­ داری در تعداد جنین ­های زنده و وزن جنین­ ها نسبت به گروه کنترل مشاهده شد.

شکل1.  در معرض امواج وای فای قرار گرفتن در داخل رحم تأثیرات مختلفی دارد.

 (A) هماتوم سر با تغییر شکل سر در موش پس از قرار گرفتن در معرض 1 ساعت در روز به مدت سه هفته مشاهده شد

 (B)دم کوتاه، نازک شدن سر و هماتوم در ناحیه پای چپ و دم 1 ساعت در روز به مدت سه هفته مشاهده شد

 (C)هماتوم پا در نوزاد موش پس از قرار گرفتن در معرض 1 ساعت در روز تابش

(E, D) هماتوم در پایه دم، فک پایین و قرمزی پوست با هماتوم در بازو راست پس از 2 ساعت در روز تابش داخل رحمی به مدت سه هفته

(F) نوزادان هماتوم در پشت و پایه دم در گروه موش های قرار گرفته در معرض 2 ساعت در روز تابش

.

نتایج نشان می دهد که مواجهه ی طولانی مدت جنین با امواج وای فای منجر به استرس مزمن شده که تاثیرات مضری بر روی تکامل پیش و پس از تولد می گذارد. صحت این ادعا توسط تحقیقات زیادی که بر روی سایر حیوانات انجام شده به اثبات رسیده است.

 

تاثیرات امواج وای فای روی جنین انسان

شایع‌ترین عوامل سقط جنین، مربوط به زنانی می‌شود که در حوالی محل عبور برق‌های فشار قوی و در کانون امواج الکترومغناطیسی مانند وای فای زندگی می‌کنند. زنانی که دوران بارداری خود را در این شرایط سپری می‌کنند ممکن است با مشکلاتی در باروری، زایمان زودرس و وزن بچه مواجه شوند. حتی زنانی که قبل از بارداری در این موقعیت قرار دارند ممکن است در اثر آسیب‌هایی که این امواج بر روی رحم و تخمدان آن‌ها می‌گذارد در آینده با مشکل باروری روبرو شوند. از مهم ترین تاثیرات امواج وای فای روی جنین سقط جنین و زایمان زودرس می باشد. مواجهه ی مادر با امواج وای فای و تاثیرات این امواج بر روی مغز جنین می تواند سبب بروز بیش فعالی شود. به دلیل این که سلول‌های عصبی در دوران جنینی بیشترین رشد را دارند، بیشترین تاثیرات وای فای روی جنین نیز بر این قسمت خواهد بود که مهم‌ترین بخش رشد جنین در دوران بارداری است.  

 

چرا تاثیرات امواج وای فای روی جنین بیشتر است؟

رشد جنینی یکی از حساس ترین مراحل رشد است. این مرحله از رشد نسبت به آلودگی امواج الکترومغناطیس بسیار حساس تر است. زیرا تکامل بافت و جنین زایی به عوامل مضر بسیار حساس است. از دید فیزیولوژیکی نوزادان سیستم عصبی در حال توسعه ای دارند و بافت مغز آنها نسبت به افراد بالغ هدایت کنندگی بیشتری دارد. زیرا دارای محتوای آب و غلظت یون های بیشتری است. پس انرژی های بیشتری از امواج الکترومغناطیس توسط بافت های سر جذب می شود.

 

تاثیرات امواج وای فای در چه دوره ای از بارداری بیشتر است؟

تاثیرات امواج وای فای در 3 ماه اول بارداری می تواند بیشتر باشد. در دو هفته اول از تکامل جنینی، جنین به اثرات عوامل سمی بسیار حساس است. بسیاری از سلول­ها هنوز سلول­های بنیادی هستند. در طی هفته ­های 6 تا 8  از تکامل جنین، بیشتر فرایند­های اندام­ زایی اتفاق می افتد. عوامل سمی در این دوران می تواند منجر به ناهنجاری­های عمده در اندام­ های احشایی، سیستم اعصاب مرکزی، صورت، دست و پا گردد. در هفته­ های 8 تا 15 بارداری، تکثیر، تمایز و مهاجرت نورون­ ها در سیستم اعصاب مرکزی اتفاق می افتد که امواج وای فای می تواند روی جنین بسیار تاثیرگذار باشد.

 

چگونه از تاثیرات نامطلوب امواج وای فای روی جنین جلوگیری کنیم؟

یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش تاثیرات آلودگی امواج الکترومغناطیس این است که لپ‌تاپ، موبایل و تبلت‌ها را در نزدیکی بدن‌تان نگه ندارید و بعد از اینکه کارتان با این وسایل تمام شد، از آن‌ها فاصله بگیرید. زمان استفاده از این وسایل را کوتاه کنید و در زمان‌هایی که از این وسایل استفاده نمی‌کنید، آنها را خاموش کنید. اگر در نزدیکی محل زندگی شما امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی قوی وجود دارد، چون این امواج بر روی سلول‌های در حال شکل‌گیری جنین تاثیر می‌گذارد، بهتر است قبل از مشخص شدن نتیجه بارداری لباس ضد امواج بارداری تهیه کنید و بلافاصله بعد از مثبت بودن نتیجه بارداری از آن استفاده نمایید.

 

مراجع

Kheifets, Leeka, et al. "The sensitivity of children to electromagnetic fields." Pediatrics 116.2 (2005): e303-e313.

Alchalabi, Ali SH, et al. "Different periods of intrauterine exposure to electromagnetic field: influence on female rats' fertility, prenatal and postnatal development." Asian Pacific Journal of Reproduction 5.1 (2016): 14-23.

YoubicierSimo, B. J., et al. "Biological effects of continuous exposure of embryos and young chickens to electromagnetic fields emitted by video display units." Bioelectromagnetics: Journal of the Bioelectromagnetics Society, The Society for Physical Regulation in Biology and Medicine, The European Bioelectromagnetics Association 18.7 (1997): 514-523.

https://www.fitpregnancy.com/pregnancy/pregnancy-health/reduce-your-radiation-risk

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد