آیا پتوهای الکتریکی برای سلامتی مضر هستند؟

آیا پتوهای الکتریکی برای سلامتی مضر هستند؟

در این مقاله در رابطه با پتوهای الکتریکی صحبت شده است. اگر چه استفاده از پتوهای الکتریکی در فصل زمستان ایده خوبی است، اما می تواند میدان های الکترومغناطیسی خطرناکی را هم منتشر کند.

آیا پتوهای الکتریکی برای سلامتی مضر هستند؟

در این مقاله در رابطه با پتوهای الکتریکی صحبت شده است. اگر چه استفاده از پتوهای الکتریکی در فصل زمستان ایده خوبی است، اما می تواند میدان های الکترومغناطیسی خطرناکی را هم منتشر کند. طبق گزارش  BioInitiative، میدان های الکترومغناطیسی می توانند باعث اثرات ژنوتوکسیک، ایجاد پروتئین های استرس، اثرگذاری بر عملکرد ایمنی و مغز و اعصاب، تأثیر بر تولید ملاتونین و پیشرفت سرطان ها شود. پتوهای الکتریکی یک میدان مغناطیسی ایجاد می کنند که می تواند در حدود شش تا هفت اینچ به بدن نفوذ کند. مطالعات نشان می دهد استفاده از پتوهای الکتریکی و با سقط جنین و لوسمی در دوران کودکی مرتبط است. به جای استفاده از پتوهای الکتریکی، گزینه های ایمن تر استفاده از پتوهای اضافی، پوشیدن جوراب یا کلاه، یا استفاده از کیسه آب گرم است.

 

اما سوال اصلی این است: آیا پتوهای الکتریکی ایمن هستند؟

پتوهای الکتریکی علاوه بر خطر آتش سوزی احتمالی، دارای خطر میدان های الکترومغناطیسی آن بر سلامت بدن بویژه در حالت خواب است.

میدان الکترومغناطیسی (EMF) نوعی از انرژی است که دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی آن را تابش می کنند:

  • میدان الکتریکی
  • میدان مغناطیسی

میدان الکتریکی ناشی از اختلاف پتانسیل ایجاد می شود. میدان های الکتریکی را می توان به صورت فیزیکی، توسط دیوارها یا سایر موانع کاهش داد. میدان مغناطیسی بوسیله جریان ایجاد می شود. میدان های مغناطیسی، که علت اصلی نگرانی های بهداشت عمومی هستند، امکان ایجاد شیلد برای آنها بسیار هزینه بر و گاها غیر ممکن است. میدان های الکترومغناطیسی فرکانس پایین در لوازم خانگی بویژه پتوهای الکتریکی و خطوط انتقال برق ایجاد می شود که با افزایش خطر ابتلا به سرطان، مانند لوسمی مرتبط است.

 

 مخاطرات بهداشتی امواج الکترومغناطیسی پتوهای الکتریکی

هنگامی که برق از طریق سیم عبور می کند، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند که بر روی اجسام اطراف، از جمله حیوانات و انسان، تاثیر می گذارد. دانشمندان هم اکنون معتقد هستند که میدان های الکترومغناطیسی فرکانس پایین برای سلامتی انسان خطرناک است. کمیته سرطان شناسی IARC  یدان های الکترومغناطیسی با احتمال سرطان زایی در دسته بندی گروه B قرار می دهند. مکانیزم دقیقی تاثیرات امواج الکترومغناطیسی بر ایجاد سرطان مشخص نیست. اما یک مکانیزم بالقوه ممکن است توانایی میدان های الکترومغناطیسی فرکانس پایین برای تغییر ژن های خاص باشد.

علاوه بر این، گزارش Bioinitiative ، که توسط یک گروه کاری بین المللی از دانشمندان، محققان و متخصصان بهداشت عمومی منتشر شده است نگرانی های جدی را مبنی بر تابش های منتشر شده از خطوط برق، تلفن های همراه و سایر منابع امواج الکترومغناطیسی در زندگی روزمره را مطرح کرده است. محققان می گویند استانداردهای موجود برای حفاظت افراد در برابر امواج الکترومغناطیسی برای محافظت از سلامت افراد کاملا ناکافی است.

میدان های الکترومغناطیسی می توانند باعث موارد زیر شوند:

  • تاثیر بر روی ژن و پروتئین
  • اثرات ژنوتوکسیک و آسیب DNA
  • القاء پاسخ استرس بر بدن و تغییر در عملکرد پروتئین های استرس
  • تأثیر بر عملکرد سیستم ایمنی
  • اثرات بر خلق و خو و سیستم اعصاب
  • احتمال افزایش ابتلا به سرطان های دوران کودکی (لوسمی)
  • اثرگذاری بر تولید ملاتونین؛
  • بیماری آلزایمر؛
  • سرطان پستان

 

چرا پتوهای الکتریکی خطر بیشتری نسبت به سایر لوازم خانگی دارند؟

میدان مغناطیسی که توسط لوازم خانگی مختلف ایجاد می شود با افزایش فاصله به شدت کاهش می یابد. شدت میدان در نزدیک پتوهای الکتریکی حدود 10 تا 20 میلی گوس و در فاصله 6 اینچی از آن 5 تا 10 میلی گوس است. لازم است تا میزان مواجهه با میدان های الکترومغناطی محدود شود. این امر به خصوص برای دستگاه هایی که نزدیک بدن قرار می گیرند مانند پتوهای الکتریکی، بسیار حائز اهمیت است. جریانی که در مرکز پتوهای الکتریکی ایجاد می شود متعادل است. اما در لبه ی پتوهای الکتریکی شدت تغییرات میدان بسیار زیاد بوده و مخاطره آفرین است. آژانس حفاظت محیط زیست EPA استاندارد 1 میلی گوس را برای افراد عادی مجاز اعلام نموده است. این در حالی است که محققان بیان می کنند این مقدار از میدان مغناطیسی بسیار بالایی است. پتوهای الکتریکی شدت میدانی به میزان 5 تا 20 برابر سطح ایمن پیشنهاد شده توسط EPA تولید می کنند. محققین معتقدند استانداردهای ایمنی نیاز به تجدید نظر دارند لذا استفاده از پتوهای الکتریکی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

خطرات خاص مرتبط با امواج الکترومغناطیسی پتوهای الکتریکی

داده هایی که در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شده است نشان می دهد که استفاده از پتوهای الکتریکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهد. بر اساس گزارش سال 2007 منتشر شده در مجله اروپایی پیشگیری از سرطان، شیوع سرطان آندومتر و ارتباط آن با استفاده از پتوهایی الکتریکی 15 درصد بیشتر گزارش شده است. مطالعات دیگر نشان داده است که میدان های الکترومغناطیسی تولید شده توسط پتوهای الکتریکی تولید ملاتونین را مهار می کنند. ملاتونین مهمترین ماده ضدعفونی کننده برای مغز بوده و همچنین ضد التهابی است. امواج الکترومغناطیسی می تواند موجب ایجاد التهاب توسط ایجاد میکروتروکسین های قوی تر شود.

 

پتوهای الکتریکی و استفاده از آن در بارداری

لازم است از استفاده از پتوهای الکتریکی در دوران بارداری اجتناب شود. جنین حساسیت بالایی نسبت به امواج الکترومغناطیسی دارد. استفاده از پتوهای الکتریکی در اوایل دوران بارداری، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد.

مطالعات نشان می دهد که احتمال سقط جنین در زنانی که در زمان تخمک گذاری و در دوران بارداری از پتوهای الکتریکی استفاده می کردند، تقریبا دو برابر بیشتر است.

 

آیا پتوهای الکتریکی ایمن وجود دارد؟

تولید کنندگان پتوهای الکتریکی در واکنش به نگرانی های موجود در رابطه با این محصول، پتوهای الکتریکی تولید کرده اند. آنها ادعا دارند که پتوهای الکتریکی شان هیچ تابش الکترومغناطیسی مضری تولید نمی کند. اگر چه میدان مغناطیسی در پتوهای الکتریکی کاهش یافته است اما هنوز میدان های الکتریکی در محیط حضور دارند. قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی پتوهای الکتریکی به ویژه برای کودکان، زنان باردار و افرادی که مبتلا به سندرم حساسیت الکترومغناطیسی   (EHS)هستند، خطرناک است.

 

جایگزین های ایمن برای پتوهای الکتریکی

  • پتو اضافی
  • پوشیدن جوراب، یا حتی کلاه،
  • کیسه آب گرم

اگر بر روی استفاده از پتوهای الکتریکی اصرار دارید آن را روی تخت خواب خود قرار دهید تا آن را گرم نماید. در این مدت سعی کنید اتاق را ترک نمایید. قبل از خواب پتوهای الکتریکی را خاموش نموده و آن را از برق جدا کنید.  

 

نتیجه گیری

استفاده از پتوهای الکتریکی به هیچ وجه توصیه نمی شود. پتوهای الکتریکی به ویژه برای کودکان، بانوان باردار و جنین آنها و همچنین افراد دارای حساسیت الکتریکی مخاطره آفرین است. میدان های الکترومغناطیسی فرکانس پایینی که توسط پتوهای الکتریکی تولید می خطرناک است.

 

 به نقل از دکتر مرکولا، روزنامه Natural Health

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/02/24/is-your-electric-blanket-safe.aspx

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد