آلودگی امواج الکترومغناطیس و اثرات آن بر جنین

آلودگی امواج الکترومغناطیس و اثرات آن بر جنین

آلودگی امواج الکترومغناطیس و اثرات آن بر جنین

آلودگی امواج الکترومغناطیسی ناشی از تلفن های همراه تابش های غیر یونیزان در محدوده رادیویی هستند. تلفن های همراه با انتقال امواج رادیویی از طریق یک شبکه از آنتن های ثابت باهم ارتباط برقرار می کنند. امواج الکترومغناطیسی ناشی از تلفن های همراه بر خلاف اشعه یونیزاسیون مانند اشعه ایکس یا اشعه گاما نمی توانند موجب شکست پیوندهای شیمیایی و یا ایجاد یونیزاسیون در بدن انسان شوند. امواج رادیویی که برای ارتباطات تلفن همراه منتشر می شوند، حداکثر توان 2 وات را دارا هستند. استفاده از تلفن های همراه برای همه افراد از جمله زنان باردار دارای محبوبیت فراوانی است. آلودگی میدان های الکترومغناطیسی بر سلول های جسمی و بنیادی یا همان DNA جنین تاثیر گذاشته و احتمال مبتلا شدن به پوکی استخوان و اوتیسم را در آن ها افزایش می دهد. آلودگی میدان های الکترومغناطیسی بطور کلی باعث شیوع بیشتر بیماری های عصبی، بیماری های فرساینده مغزی مانند آلزایمر، بیماری های قلبی، افزایش احتمال سرطان خون، تومورهای مغزی و… می شوند. امواج رادیویی ساطع شده از تلفن همراه، در نزدیک سلول های از مغز، باعث افزایش متابولیسم گلوکز می شوند. همچنین فعالیت های عروق قلبی جنین را دچار اختلال می کند.

 

آلودگی امواج الکترومغناطیس و اثرات آن بر رشد مغزی جنین

 آلودگی امواج الکترومغناطیس و اثرات مخرب آن ها در دوران بارداری، و تغییرات ایجاد شده پس از تولد نوزاد مورد توجه قرار گرفته است.  به علت رشد سیستم عصبی جنین، جذب انرژی بیشتر در بافت سر، آسیب پذیری بالاتری را در مغز جنین بروز می دهد. نتایج نشان داده است که رشد مغز نوزاد کم می شود. این اختلال شکل گیری ناقص سلول های عصبی را بدنبال دارد. با توجه به اینکه رشد مغزی به خوبی صورت نگرفته است، در آینده برای برقراری رابطه با همسالان خود دچار مشکل می شوند. 

 

آلودگی امواج الکترومغناطیس و اثر آن بر عواطف کودک

آلودگی امواج الکترومغناطیس تاثیر گذار بر جنین، مشکلات عاطفی کودکان را در آینده بدنبال دارد. در واقع این کودکان در کنترل عواطف خود دچار اختلال می شوند.

 

آلودگی امواج الکترومغناطیس و حساس ترین زمان در بارداری

آلودگی امواج الکترومغناطیس دارای بیشترین ضرر در هفته ی پانزدهم بارداری هستند. اگر جنین در این مدت در معرض اشعه قرار بگیرد ممکن است دچار عقب ماندگی ذهنی شود. قرار گیری در معرض امواج الکترومغناطیس ترشح ملاتونین را نامطلوب می کند. چرخه خواب و بیداری جنین با این اختلال دچار مشکلات عمیقی می شود.مادرانی که در طول بارداری خود بیشتر از تلفن همراه استفاده می کنند فرزند آن ها پس از تولد،  دچار بیش فعالی و استرس مزمن در رفتار خود می شود. مادرانی که جنین خود را کمتر در معرض آلودگی امواج قرار می دهند، در آینده فرزند آن ها دارای مهارت بیشتری است.

 

آلودگی امواج الکترومغناطیس در آزمایش بر روی موش ها

آلودگی امواج الکترومغناطیس و اثرات آن طبق بررسی گروهی از دانشمندان بر دو دسته موش های باردار انجام گرفت. یک دسته از آن ها به مدت دو هفته در معرض تلفن همراه  فعال بودند. دسته ی دیگر، بمدت دو هفته از تلفن دور بودند. پس از تولد بچه موش ها از نظر رفتاری و ظرفیت حافظه  مورد بررسی قرار گرفتند. آن دسته از موش های که درمجاور تلفن همراه بودند، دارای علائم بیماری اختلال کم توجهی (ADHD) مانند انسان بودند. اما باید در نظر داشت تحقیقات در موش ها کاملا مشابه با حالات انسانی نیستند.

 

حفاظت جنین در برابر آلودگی امواج الکترومغناطیس

با توجه به توضیحات ارائه شده به مادران باردار توصیه می شود در گام اول استفاده خود از منابع تولید کننده امواج را تا حد امکان کاهش دهند. در گام بعد هم از لباس های بارداری ضد امواج، کاور وای فای، ست لباس نوزاد و … استفاده نمایند. همچنین برای اطمینان بیشتر می توانند اقدام به اندازه گیری میزان آلودگی امواج الکترومغناطیس منزل کنند. در صورت وجود آلودگی نیز می توانند ساختمان خود را با استفاده از محصولات ساختمانی ضد امواج، در برابر آلودگی امواج الکترومغناطیس ایزوله کنند.

 

Bhat, M.A. and Kumar, V., 2013. Calculation of SAR and measurement of temperature change of human head due to the mobile phone waves at frequencies 900 MHz and 1800 MHz. Advances in Physics Theories and Applications, 16(2013).

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد