پارچه ضد امواج الکترو مغناطیس – بخش سوم

پارچه ضد امواج الکترو مغناطیس – بخش سوم

هر فرد در معرض ترکیبات پیچیده ای از میدان های الکترومغناطیس در خانه و محیط کار و … قرار می گیرد. پارچه های پوشش داده شده با مواد فلزی رسانا، از آسیب های وارده به بدن توسط امواج الکترومغناطیس جلوگیری می کنند.

پارچه ضد امواج الکترو مغناطیس – بخش سوم

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیس پدیده ی جدیدی نیست. میدان های الکترومغناطیس موجود در محیط با افزایش جمعیت و تقاضا و پیشرفت تکنولوژی افزایش چشمگیری داشته است. هر فرد در معرض ترکیبات پیچیده ای از میدان های الکترومغناطیس در خانه و محیط کار و … قرار می گیرد. منابع انتشار دهنده میدان های الکترومغناطیس مانند لوازم خانگی، دکل های مخابراتی، تجهیزات صنعتی و… هستند. قرار گیری در معرض امواج الکترومغناطیس می تواند منجر به  آسیب های فیزیکی و شیمیایی در بدن انسان شود. 

 

عملکرد پارچه های ضد امواج الکترومغناطیس

امواج الکترومغناطیس به راحتی از پارچه های معمولی عبور می کنند. به منظور افزایش رسانایی پارچه ها برای دفع امواج الکترومغناطیس از مواد مختلفی استفاده می شود. این مواد انواع گوناگونی دارند که هرکدام مقاومت خاصی دربرابر امواج دارند. امواج الکترومغناطیس دربرخورد با مواد به کار برده شده در الیاف پارچه، دفع می شوند. پوشش های پلیمری و فلزی از مرسوم ترین این مواد هستند. این مواد به عنوان یک سد عمل می کنند. پارچه های پوشش داده شده با مواد فلزی رسانا، از آسیب های وارده به بدن توسط امواج الکترومغناطیس جلوگیری می کنند. بنابراین، استفاده از این تکنولوژی در مصارف مختلف برای افزایش ایمنی مورد توجه قرار گرفته است. قدرت میدان الکترومغناطیسی مهم ترین عامل در دفع امواج توسط پارچه ها بشمار می رود. این پارچه ها با درصدهای متفاوت، دافع امواج الکترومغناطیسی هستند. با استفاده از روش های مختلفی می توان آن ها را  با بافت اصلی پارچه یا فقط در سطح پارچه ترکیب کرد و عایق سازی های متفاوتی را انجام داد.

 

ویژگی های پارچه های ضد امواج

همچنین میزان وزن پارچه، انعطاف پذیری، نفوذپذیری هوا به آن، میزان دفع امواج نیز بستگی به نوع ماده افزودنی دارد. الیاف فلز نقره تا 98 درصد امواج را دفع می کنند. که پارچه ای که با استفاده از الیاف نقره تهیه شده باشد علاوه بر دفع امواج، خاصیت آنتی باکتریایی نیز دارد. همچنین از نظر قیمت، بسیار مقرون بصرفه بوده و دسترسی به آن ها راحت می باشد. این پارچه ها لطیف، قابل شستشو و دارای خاصیت کشسانی می باشند.

 

موارد پیشنهادی برای استفاده از پارچه های ضد امواج

سلامت انسان ها در دنیای امروزی مورد تهاجم این امواج قرار گرفته است و مشکلات سوء فراوانی را بدنبال داشته است. استفاده از پارچه های ضد امواج در شرایط گوناگون کمک بسیار زیادی به آن ها می کند. استفاده از لباس بارداری، لباس زیر، لباس کودکان، لباس های محافظ در شغل های حساس و در معرض امواج رادیواکتیو، لباس های نظامی و… توصیه می شود. آلودگی امواج الکترومغناطیس سلامت انسان ها و تمام موجودات زنده را به خطر انداخته است. رعایت نکات ایمنی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. استفاده از پارچه های ضد امواج، کاغذ دیواری، پرده ضد امواج، برچسب شیشه، کاور وای فای و… خطرات ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

منابع :

  1. EREN, S. and Ulcay, Y., 2015. PRODUCTION OF BI-COMPONENT POLYESTER FIBRES FOR EMR (ELECTROMAGNETIC RADIATION) PROTECTION AND EXAMINING EMR SHIELDING CHARACTERISTICS. Journal of Textile & Apparel/Tekstil ve Konfeksiyon, 25(2).
  2. Brzeziński, S., Rybicki, T., Karbownik, I. and Malinowska, G., 2012. Light, multi-layer, screening textiles with a high capacity for absorbing electromagnetic fields in the high frequency range. International Journal of Materials Research, 103(5), pp.638-642.
  3. Parthasarathy, S.R. and Tukimin, R., 2018, January. Residential exposure from extremely low frequency electromagnetic field (ELF EMF) radiation. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 298)
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد