خطرات امواج الکترومغناطیس در MRI

خطرات امواج الکترومغناطیس در MRI

امواج الکترومغناطیس در MRI دارای قدرت بسیار زیادی هستند. قرار گیری در معرض این امواج به مرور زمان نه تنها سلامت افراد، بلکه دستگاه MRI را خراب می کند.

خطرات امواج الکترومغناطیس  در MRI

MRI به معنای تصویر برداری تشدید مغناطیسی است. امواج الکترومغناطیس درMRI دارای قدرت بسیار بالایی هستند. خطرات امواج الکترومغناطیس درMRI نگرانی تیم پزشکی و افراد متقاضی آن است.

امواج الکترومغناطیس از منابع طبیعی مانند خورشید، رعد و برق و... هر روزه به بدن ما وارد می شوند. از منابع تولید کننده ی امواج الکترومغناطیس می توان به موبایل، تبلت، دکل های مخابراتی، دستگاه های برقی موجود در خانه و محیط کار و... اشاره کرد.

فرکانس امواج الکترومغناطیس منتشر شده توسط این دستگاه ها، در محدوده ای بسیار قوی است که سلامت انسان ها و سایر موجودات زنده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

بسیاری از مشاغل مانند ارگان های نظامی، مهندسین برق، دندانپزشکان، پزشک و تکنسین رادیولوژی روزانه در مقادیر زیادی از امواج الکترومغناطیسی قرار دارند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در علم پزشکی، روزانه بر تعداد مرکز های پزشکی و قدرت میدان های الکترومغناطیس دستگاه ها مانند اسکنرها افزوده می شود. MRI دارای میدان های الکترومغناطیس با قدرت بسیار زیادی در فرکانس رادیویی هستند. قدرت این میدان از 100 کیلوهرتز تا 300 گیگا هرتز افزایش می یابد.  

خطرات امواج الکترومغناطیس  در MRI و بیماری های ناشی از آن

 قرار گیری بلند مدت در معرض امواج الکترومغناطیس MRI،احساس سردرد، سرگیجه، مشکلات حاد حافظه، افزایش فشار خون، اختلال در اکسیژن رسانی، اختلال در تنفس، مشکلات عصبی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و... را به دنبال دارد.

برای جلوگیری از اثرات بیولوژیکی امواج الکترومغناطیس MRI، برای کارکنان اتاق های ضد امواج الکترومغناطیس با داشتن روزنه ای برای دیدن بیمار وجود دارد. باید بدانیم هنگامی که دستگاه خاموش می شود نیز امواج الکترومغناطیس منتشر می شوند. بنابراین قرار گیری روزانه در برابر این امواج بدون شک مشکلات بسیار حادی را برای آن ها به وجود می آورد.

از خطرات امواج الکترومغناطیس در MRI جذب امواج میدان های الکترومغناطیس استاتیک، و میدان شار مغناطیسی، در بدن بیمار و پزشک است. انرژی امواج الکترومغناطیس در محدوده ی رادیویی باعث بالا رفتن دمای بافت های بدن می شود. میزان انرژی امواج به حدی زیاد است که به مرور زمان دستگاه MRI را خراب می کند.

منابع:

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد