شیلدینگ امواج الکترومغناطیس – 1

شیلدینگ امواج الکترومغناطیس – 1

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی در واقع کاهش شدت میدان الکترومغناطیسی در فضا از طریق مسدود کردن امواج با استفاده از موانع رسانا یا مواد مغناطیسی است. شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی اغلب در راستای ایزوله سازی انجام می گیرد.

 

شیلدینگ امواج الکترومغناطیس – 1

 

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی چیست؟

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی در واقع کاهش شدت میدان الکترومغناطیسی در فضا از طریق مسدود کردن امواج با استفاده از موانع رسانا یا مواد مغناطیسی است. شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی اغلب در راستای ایزوله سازی سیستم ها و ساختار های خاص و حیاتی مانند نیروگاه های برق، بیمارستان ها، سایت های نظامی، مراکز داده، فرستنده ها و گیرنده‌های رادیو و تلویزیون، سیستم های مخابراتی، سایت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و …؛ به دلیل به کار گیری ادوات و تجهیزات حساس الکتریکی، الکترونیکی و مخابراتی؛ مطرح می شود.

 

شیلدینگ ساختمان در برابر امواج الکترومغناطیسی

تنها تجهیزات الکترونیکی نیستند که نسبت به هجوم امواج الکترومغناطیسی خارجی حساسیت پذیری بالایی دارند. فرایندهای بیولوژیک بدن انسان از طریق ارسال سیگنال های الکترومغناطیسی کوچک صورت می گیرد و به بیان دیگر انسان موجودی الکترومغناطیسی است. لذا مواجهه با امواج الکترومغناطیسی خارجی می تواند بر این سیگنال ها تاثیرگذار بوده و عملکرد فیزیولوژیکی بدن را دچار اختلال نماید. بنابراین کاهش آلودگی محل سکونت و اشتغال افراد از آلایندهایی چون امواج الکترومغناطیسی؛ به عنوان محلی که مدت زمان زیادی را در آن سپری می کنند؛ حائز اهمیت است. دلیل این امر آن است که مواجهه طولانی مدت با امواج الکترومغناطیسی حتی در سطوح کمتر از حدود پرتوگیری قانونی مطرح شده در استانداردها و خطوط راهنمای جهانی ایمنی امواج الکترومغناطیسی (IEEE, ICNRIP, FCC, …) می توانند منجر به اختلالات بیولوژیکی شود. این استانداردها معتقدند تا زمانی تغییرات لحظه ای دمایی دراندام ها ناشی از مواجهه با امواج ایجاد نشود، آسیب پذیری در برابر امواج الکترومغناطیسی امکان پذیر نیست. لازم است بدانیم که اثر پذیری افراد در برابر امواج الکترومغناطیسی یکسان نیست و اقشار حساس مانند مادران باردار، نوزادان، کودکان، سالمندان، بیماران و افرادی که حساسیت الکتریکی بالایی دارند، باید نسب به حفاظت خود در برابر امواج الکترومغناطیسی اقدام نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه نمایید.

 بنابراین لازم است افرادی که در ساختمان های مجاور دکل های مخابراتی حضور دارند، به سلامت خود و خانواده شان اهمیت داده و در صورت نظر کارشناسان شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی نسبت به ایمن سازی در برابر امواج اقدام نمایند.

 

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی چگونه صورت می گیرد؟

در واقع شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی با استفاده از متریال هایی صورت می گیرد که با ایجاد یک قفس فارادی میزان امواج الکترومغناطیسی را کاهش می دهد(اما صفر نمی کند). شدت کاهش امواج الکترومغناطیسی به شرایط استفاده، ضخامت، اندازه، حجم، مش بندی ساختار شیلد، فرکانس موج و … وابسته است. متریال هایی که جهت ایمن سازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، برچسب شیشه ضد امواج الکترومغناطیسی، رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی، کاغذ دیواری ضد امواج الکترومغناطیسی و … است که 99 درصد امواج الکترومغناطیسی را به دلیل ساختار هادی خود بازتاب می دهند. علاوه بر این محصولات، پارچه های ضد امواج الکترومغناطیسی به همراه تنوعی از پوشاک ضد امواج می توانند جهت فرایند شیلدینگ در برابر امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده واقع شوند.

 

 شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی در ساختمان

جهت شیلدینگ امواج نفوذی از طریق پنجره ها به ساختمان، می توان از برچسب شیشه و پرده ضد امواج الکترومغناطیسی استفاده نمود. شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی نفوذی از طریق دیوارها و سقف ساختمان نیز می تواند از طریق پوشش دهی دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان با استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی صورت گیرد. متریال های ساختمانی عادی خود می توانند بسته به ضخامت شان باعث تضعیف امواج الکترومغناطیسی نفوذی شوند. اما استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطسی؛ به ویژه هنگامی که ساختمان در فاصله 200 متری از یک دکل مخابراتی قرار دارد؛ می تواند به میزان 99 درصد میزان آلودگی را کاهش دهد. همچنین استفاده از صفحات حاوی مش های فلزی قبل از نازک کاری ساختمان نیز می تواند یکی از راهکارهای ایمن سازی باشد.

استفاده از محصولات ضد امواج در شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی وابسته به شدت آلودگی امواج موجود در محیط است. گاهی با توجه به شدت امواج نیاز به استفاده از چندین محصول در نواحی مختلف و یا اعمال رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی در چند لایه می باشد.

 شیلدینگ بخش هایی از ساختمان چون اتاق خواب بسیار حائز اهمیت است چرا که امواج الکترومغنطیسی در شکل گیری چرخه خواب، اختلالات حافظه، سطح عملکردی افراد، ایجاد سردرد و … موثر است.
 

به نقل از:    www.home-biology.com

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد