استفاده از لپ تاپ در حین بارداری

استفاده از لپ تاپ در حین بارداری

طبق توصیه های دانشمندان شرکت سلامت سینا، استفاده از لپ تاپ در حین بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد.

استفاده از لپ تاپ و تبلت در حین بارداری

گسترش صنایع ارتباطی و رشد چشم گیر و روز افزون تجهیزات الکترونیکی این نگرانی را در افراد ایجاد کرده است که نحوه اثرگذاری امواج الکترومغناطیس بر خود و نسل های آتی آنها چیست. پژوهشگران مطالعات متعددی را در راستای بررسی اثرات امواج الکترومغناطیسی انجام داده و این مطالعات هنوز ادامه دارد. از سویی دیگر با توجه به این امر که آسیب پذیری افراد در برابر امواج الکترومغناطیسی یکسان نیست مطالعاتی بر روی اقشار حساس مانند کودکان، نوزادان، بیماران، سالمندان و به طور ویژه مادران باردار انجام شده است.

یافته های تحقیقاتی نشان می دهد که ممکن است برخی از خطرات بهداشتی در ارتباط با نحوه استفاده نادرست از ابزارهای الکترونیکی مطرح شود. لذا این عامل می تواند در اثر گذاری بیولوژیکی امواج الکترومغناطیسی نقش موثری داشته باشد. قرار دادن تلفن همراه در جیب لباس یا شلوار، قرار دادن تلفن همراه زیر بالشت و در نزدیک بدن به هنگام خواب، مکالمه و ارتباطات هوشمند بی سیم در وسایل نقلیه، استفاده از تجهیزات جانبی مخاطره آفرین، قرار دادن لپ تاپ بر روی پا یا شکم (به ویژه در دوران بارداری) نمونه ای از موارد استفاده ناصحیح از این ابزار است. واین امر به ویژه برای زنان باردار لازم است مورد توجه قرار گیرد.

 مواجهه مادر باردار با امواج الکترومغناطیسی

بارداری یک مسئولیت خطیر است که یک مادر آن را به دوش می کشد. از سویی مواجهه با سطوح بالای امواج الکترومغناطیسی محیطی برای هر فردی امری اجتناب ناپذیر است. انسان قبل از گسترش و توسعه ابزارهای الکترونیکی در دریایی از امواج غوطه ور بوده است. اما منابع این امواج به صورت امروزی و در این تعداد در نزدیکی انسان قرار نداشت. با پیشرفت تکنولوژی و عرضه دستگاه های ارتباطی میزان مواجهه افراد با این امواج افزایش یافته است.

میزان حساسیت افراد دربرابر امواج الکترومغناطیسی به یک میزان نیست و برخی از افراد از حساسیت الکتریکی بالایی برخوردار هستند. در بررسی اثرات امواج الکترومغناطیسی بر سلامت افراد، در نظر گرفتن اقشار حساس مانند مادران باردار، کودکان، نوجوانان، زوج های جوان در حال اقدام به بارداری، بیماران و سالمندان حائز اهمیت است.

مطالعات بسیاری به منظور بررسی اثرات احتمالی امواج ساطع شده از لپ تاپ و تبلت بر سلامت به ویژه بر روی خانم های باردار صورت گرفته است. واژه Lap در لپ تاپ این اشتباه را در بین افراد ایجاد کرده است که باید آن را بر روی پای خود قرار دهند. در حالیکه مطالعات نشان می دهد قرار دادن لپ تاپ بر روی پا میزان مواجهه با امواج الکترومغناطیسی را افزایش داده و برای اندام تحتانی، بدن مادر باردار و جنین وی مخاطره آفرین است. کاربران باید بدانند که به منظور حفظ ایمنی خود نباید لپ تاپ را روی پا یا شکم خود قراردهند و همچنین از تماس کابل تغذیه آن با بدن و شکم به ویژه در دوران بارداری لازم است اجتناب کنند. همچنین جهت برقراری اتصال با اینترنت از کابل شبکه استفاده کرده و سایر درگاه های ارتباطی آن را غیر فعال نمایند.

 راهکارهای حفاظت از مادران باردار در برابر امواج الکترومغناطیسی

طی تحقیقات انتشار یافته از گروه علوم اعصاب موسسه کارولینسکا، در استکهلم، دانشمندان سعی دارند استانداردهای جدیدی را توسعه دهند که در آنها حدود مواجهه با امواج الکترومغناطیسی در کودکان و مادران باردار با سایرین متفاوت است. پژوهشگران که بر روی امواج الکترومغناطیسی مطالعه می نمایند به مادران باردار هشدار می دهد مواجهه با امواج الکترومغناطیسی در سطح موجود، ممکن است بر رشد و نمو کودکان تاثیرات مخربی بر جای بگذارد. آنها به مادران باردار توصیه می کنند تا از وسایلی که امواج الکترومغناطیسی تابش می کنند، استفاده نکنند و همچنین از سایر کاربران آنها فاصله بگیرند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید.

 آگاهی بخشی به مادران باردار و اهمیت آن

دانشمندان گروه علوم اعصاب موسسه کارولینسکا، استکهلم، سوئد سعی در ارائه حدود پرتوگیری سخت گیرانه تری در رابطه با کودکان ومادران باردار دارند. کودکان به دلیل شاخصه بدنی ویژه نسبت به بزرگسالان آسیب پذیری بیشتری را در برابر امواج نشان داده اند.(مطالعه بیشتر). آنها همچنین به شواهدی استناد می کنند که بیانگر آسیب پذیری جنین در بدن مادر است که می تواند مکانیزم های طبیعی بدن کودک متولد شده را در سال های آتی زندگی تحت تاثیر قرار دهد. لذا معتقدند مواجهه این اقشار خاص با این سطح از امواج فعلی در محیط می توانند سبب بروز مخاطرات جبران ناپذیری شود.

پژوهشگران به خانم های باردار توصیه می کنند تا از دستگاههای بی سیم خود استفاده نکنند و از سایر کاربران فاصله بگیرند. آنها معتقدند که اثرات مواجهه با امواج الکترومغناطیسی بر عملکرد سیستم تولید مثل به شدت موج، فرکانس و مدولاسیون آن و همچنین مدت زمان پرتوگیری وابسته است. نتایج بررسی مطالعات بالینی حاکی از آن که امواج الکترومغناطیسی بر هورمون های تولید مثل، عملکرد غدد جنسی، رشد جنین، بارداری و … تاثیرگذار می باشد.

 نتیجه گیری

انسان در جامعه مدرن امروی نمی تواند از مواجهه با امواج الکترومغناطیسی مصون بماند لذا افزایش آگاهی در این زمینه می تواند به حفظ سلامت افراد کمک کند. افراد و به طور ویژه اقشار خاص باید راهکارهای کاهش میزان مواجهه با امواج الکترومغناطیسی را فرا بگیرند.

سازمان بهداشت جهانی  توصیه می کند که دستگاه هایی مانند لپ تاپ باید مجددا طراحی شوند تا میزان انتشار امواج توسط آنها کاهش یابد. لذا آگاهی بخشی به افراد در راستای مخاطرات امواج ساطع شده از لپ تاپ به ویژه در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است.

مطالعات در راستای بررسی اثرات امواج الکترومغناطیسی ادامه دارد و هنوز نتایج به طور قطع مشخص نیست. لذا لازم است اقدامات احتیاطی در مورد افراد و با تاکید ویژه برای بانوان باردار صورت گیرد. مادران باردار باید بدانند که تجهیزات الکترونیکی بی سیم را درمجاورت شکم خود قرار ندهند و همچنین به منظور حفاظت جنین از، البسه بارداری ضد امواج الکترومغناطیس استفاده نموده تا حد امکان از تبلت، لپ تاپ  و سایر تجهیزات الکترونیکی دوری نمایند. مراکز درمانی و مراقبت بهداشتی و همچنین پزشکان مربوطه موظف هستند در راستای اطلاع رسانی به مادران باردار از هیچ کوششی فروگذار نکنند و راهکارهای حفاظتی دراز مدت را در برابر امواج الکترومغناطیسی به منظور ایمنی خود و جنین آنها آنها ارائه دهند.

 برگرفته از:

https://www.defendershield.com/study-exposes-increased-health-risks-from-laptop-emfs-particularly-during-pregnancy/

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد