استفاده از لپ تاپ در دوران بارداری – 2

استفاده از لپ تاپ در دوران بارداری – 2

نگرانی­های زیادی درباره استفاده از تکنولوژی در دوران بارداری وجود دارد اما تابش­های الکترومغناطیس در همه جا حضور دارند. هر تکنولوژی که این امواج را ساطع کند مانند تلفن همراه، کامپیوتر و لپ­ تاپ، می­تواند مقداری از این تابش­ها را وارد بدن افراد کند.

 

استفاده از لپ تاپ در دوران بارداری - 2

نگرانی­های زیادی درباره استفاده از تکنولوژی در دوران بارداری وجود دارد اما تابش­های الکترومغناطیس در همه جا حضور دارند. هر تکنولوژی که این امواج را ساطع کند مانند تلفن همراه، کامپیوتر و لپ­ تاپ، می­تواند مقداری از این تابش­ها را وارد بدن افراد کند. اگر مقدار این امواج بسیار زیاد باشد می­تواند آسیب زننده باشد. در بررسی اثرات امواج الکترومغناطیسی بر سلامت افراد، در نظر گرفتن اقشار حساس مانند مادران باردار و کودکان حائز اهمیت است.

 

میزان امن بودن استفاده از لپ­تاپ در دوران بارداری

لپ­ تاپ یک ابزار الکترونیکی با اثرات بلند مدت نامعلوم است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می­کند که دستگاه هایی مانند لپ تاپ باید مجددا طراحی شوند تا میزان انتشار امواج توسط آنها کاهش یابد. لذا آگاهی بخشی به افراد در راستای مخاطرات امواج ساطع شده از لپ تاپ به ویژه در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است.

 

اثرات احتمالی لپ تاپ در دوران بارداری

اگر چه تابش­های ساطع شده از موبایل و لپ­ تاپ و تبلت انرژی پایینی دارد اما استفاده مداوم و در معرض قرار گرفتن طولانی مدت این وسایل منجر به مسایل بهداشتی جدی در دوران بارداری می­شود. مطالعات بسیاری به منظور بررسی اثرات احتمالی استفاده از لپ تاب در دوران بارداری صورت گرفته است. دانشمندان گروه علوم اعصاب موسسه کارولینسکا، استکهلم سوئد سعی در ارائه حدود پرتوگیری سخت گیرانه­ تری در رابطه با کودکان ومادران باردار دارند. آنها به شواهدی استناد می­کنند که بیانگر آسیب­ پذیری جنین در بدن مادر است که می­تواند در سال­های آتی زندگی، مکانیزم­ های طبیعی بدن کودک متولد شده را تحت تاثیر قرار دهد. لذا معتقدند استفاده از لپ تاپ در دوران بارداری می­تواند سبب بروز مخاطرات جبران ناپذیری شود.

 

عوارض استفاده از لپ­تاپ در دوران بارداری

پژوهشگران به خانم­ های باردار توصیه می کنند تا از لپ­ تاپ استفاده نکنند. عوارض در معرض امواج الکترومغناطیسی بودن بر عملکرد سیستم تولید مثل به شدت موج، فرکانس و مدولاسیون آن و همچنین مدت زمان در معرض بودن بستگی دارد. نتایج بررسی مطالعات بالینی حاکی از آن است که امواج الکترومغناطیسی بر هورمون های تولید مثل، عملکرد غدد جنسی، رشد جنین، بارداری و تاثیرگذار است.

 

عوارض استفاده از لپ تاپ بر جنین

اگرچه ثابت شده است که تابش­ های ساطع شده از لپ­ تاپ بر باروری مردان اثر می­گذارد، آیا این تابش­ها خطری برای جنین در حال تکامل نخواهد داشت؟

تابش­های لپ­ تاپ (که محققان می گویند از صفحه لپ­ تاپ ساطع می­شود) در بسیاری از مطالعات منجر به نقص­ های زایمان می­شود، که می­ تواند خود را به صورت تحریک­ پذیری و کولیک و در مراحل بعدی مشکلات رفتاری یا ADHD بروز دهد. در حالی که سایر مطالعات نقص ­هایی را نشان نداده­ اند. این مغایرت می­تواند به میزان تست ­های انجام شده و مدت زمانی که نتایج گرفته شده است، مربوط شود. نتایج در مورد عوارض استفاده از لپ تاپ بر جنین هنوز بحث برانگیز است که به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

 

آگاهی بخشی به مادران باردار در استفاده از لپ تاپ در دوران بارداری

اقدامات احتیاطی در مورد استفاده از لپ تاپ در دوران بارداری ضرورت دارد. به منظور حفظ ایمنی خود نباید لپ­ تاپ را روی پا یا شکم خود قراردهند. همچنین لازم است از تماس کابل تغذیه آن با بدن و شکم بویژه در دوران بارداری اجتناب کنند. همچنین به منظور حفاظت جنین در برابر آلودگی امواج الکترومغناطیس ناشی از لپ تاپ، لباس های بارداری ضد امواج استفاده نموده و تا حد امکان از تبلت، لپ تاپ  و سایر تجهیزات الکترونیکی دوری نمایند.

 

مراجع:


https://www.babycenter.in/x536447/is-it-safe-to-use-a-computer-or-laptop-during pregnancy#ixzz5QUReTroE

https://www.defendershield.com/study-exposes-increased-health-risks-from-laptop-emfs-particularly-during-pregnancy/

https://www.linkedin.com/pulse/laptops-pregnancy-safe-use-laptop-during-dougles-chan

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد