آلودگی امواج الکترومغناطیس – 3

آلودگی امواج الکترومغناطیس – 3

امواج الکترومغناطیس خطوط نامرئی نیرو هستند امّا حضور آن‌ها در شرکت ها، کارخانه ها، مدارس و منازل برای سلامتی مضر است. آلودگی امواج الکترومغناطیس توسط دستگاه هایی چون تلفن همراه، تلفن های بی‌سیم، روترهای وای فای، یا دستگاه های بلوتوثی تولید می شوند

آلودگی امواج الکترومغناطیس – 3

امواج الکترومغناطیس خطوط نامرئی نیرو هستند امّا حضور آن‌ها در شرکت ها، کارخانه ها، مدارس و منازل برای سلامتی مضر است. آلودگی امواج الکترومغناطیس توسط دستگاه هایی چون تلفن همراه، تلفن های بی‌سیم، روترهای وای فای، یا دستگاه های بلوتوثی تولید می شوند.

 

آلودگی الکترومغناطیسی چیست؟

آلودگی الکترومغناطیسی برای توصیف قرارگیری در معرض مقدار زیادی امواج الکترومغناطیس یا آلودگی های الکترومغناطیسی به کار می رود. آلودگی های الکترومغناطیسی بر روی عناصر زیادی در طبیعت اثر می گذارد که در بین این عناصر، همه موجودات زنده باید در جایگاه نخست اهمیت قرار گیرد. بنابراین تشخیص درست و شناخت اثرات جانبی مربوط به آلودگی الکترومغناطیس بر موجودات زنده بسیار حائز اهمیت است.

آلودگی الکترومغناطیسی اثراتی را شامل می شود که منجر به اختلالات اکولوژیکی می گردد. اصطلاح آلودگی الکترومغناطیس به تمام زمینه های الکترومغناطیسی مصنوعی تولید شده در محیط زیست و در نتیجه مواجهه دائمی مردم و محیط زیست به آ­­ن ها اشاره می کند. آلودگی الکترومغناطیسی  به گروه های زیر تقسیم می شود:

  • آلودگی مربوط به میدان های الکترومغناطیسی با فرکانس پایین

  • آلودگی مربوط به میدان های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا

میدان های الکتریکی و مغناطیسی در محدوده فرکانس پایین زمانی ایجاد می شود که انرژی الکتریکی مانند مدارهای متناوب و وسایل الکتریکی تولید، حمل و یا اعمال شود. میدان های الکترومغناطیس با فرکانس بالا توسط دستگاه های انتقال بی سیم مانندWiFi ، مانیتورهای نوزاد و … تولید می شود. مایکروفرهای آشپزخانه نیز از میدان الکترومغناطیسی فرکانس بالا برای گرم کردن غذا استفاده می کنند.

 

عواقب آلودگی الکترومغناطیسی چیست؟

قرار گرفتن در معرض آلودگی امواج الکترومغناطیس مصنوعی می تواند تأثیر بنیادینی بر فرآیندهای بیولوژیکی بدن ما داشته باشد. طی گزارش های منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی و تعدادی از سازمان های بهداشت مستقل و همچنین با بررسی نتایج منتشر شده از جدیدترین تحقیقات پزشکی اثرات بیماری زایی یا تشدید بیماری ها توسط امواج الکترومغناطیسی در دسته های زیر مورد بررسی قرار گرفته است :

  • ایجاد یا تشدید انواع سرطان

  •  ایجاد یا تشدید بیماری های عصبی

  • عوارضی نظیر ناباروری

  • کمبود تمرکز و مشکلات خواب

  • ضعف سیستم ایمنی بدن

  • اختلالات متابولیک به علت زیاد بودن اسیدیته بدن و گرفتگی

  • فشار روانی و استرس

بررسی های پزشکی انجام گرفته در مطالعات همه گیری، بالینی، رفتارسنجی حیوانات و تعاملات درون سلولی، همگی مبین آن هستند که آلودگی های الکترومغناطیسی در بروز یا تشدید بیماری های عصبی مرتبط با مرگ سلول های عصبی و تخریب بافت های تشکیل دهندۀ آن ها مؤثر می باشند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که بسته به محل تخریب سلول های عصبی و نوع فرآیندهای پاتولوژیکی که به مرگ سلول های عصبی منجر می شود، بیماری های مختلف عصبی نظیر پارکینسون، آلزایمر و بروز می کنند.

 

ضرورت حفاظت در برابر آلودگی الکترومغناطیس

بطوریکه امروزه اثرات میدان های الکترومغناطیسی با عنوان آلودگی الکترومغناطیسی مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، ضرورت حمایت از سلامت افراد بویژه کودکان و زنان باردار و لزوم حفاظت از سلامت مغز انسان های نسل های آینده در برابر تابش مستقیم امواج الکترومغناطیسی، بویژه امواج ناشی از سیستم های ارتباطاتی بی‌سیم و تلفن همراه، بیش از پیش احساس می گردد. بنابراین بر همگان واجب است تا در برابر جامعه خود و حوادث آن احساس مسئولیت نمایند. همچنین بایستی والدین از تشعشعاتی که فرزندان آن ها را در خانه و مدرسه و در زمان استفاده از گوشی های تلفن همراه و از محیط اطراف خود دریافت می‌کنند و سلامتی آن ها را در معرض خطر قرار می دهند، مطلع باشند.

 

مراجع:

De Liu, Chun, and Cheng Bin Li. "Electromagnetic pollution and its control." Microwave and Millimeter Wave Technology, 2000, 2nd International Conference on. ICMMT 2000. IEEE, 2000.

Balmori, Alfonso. "The incidence of electromagnetic pollution on the amphibian decline: Is this an important piece of the puzzle?." Toxicological & Environmental Chemistry 88.2 (2006): 287-299.

Redlarski, Grzegorz, et al. "The influence of electromagnetic pollution on living organisms: Historical trends and forecasting changes." BioMed research international 2015 (2015).

Havas, M. "The Role of Electromagnetic Pollution in Cancer Promotion." Clin Oncol 2 (2017): 1278.

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160908151106.htm

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد