نحوه اندازه گیری امواج الکترومغناطیس

نحوه اندازه گیری امواج الکترومغناطیس

روش اندازه گیری عبارت است ازتعیین شدت و مواجهه شغلی با میدان الکترومغناطیسی بااستفاده از تجهیزات مناسب و کالیبره شده و مقایسه آن باحدود مجاز تماس است که درآن شناسایی، تعیین هدف، روش اندازه گیری، نوع دستگاه، اندازه گیری، ارزیابی و ارزشیابی موردنظر می باشد.

نحوه اندازه گیری امواج الکترومغناطیس

میدان ­های الکترومغناطیسی به وسیله خطوط نیرو، سیم ­های برق و تجهیزات الکتریکی تولید می­ شود. میدان­ های الکترومغناطیسی خطوط نامرئی نیرو هستند که از بسیاری مواد عبور می­ کنند. میدان­ های الکترومغناطیسی بر حسب هرتز (Hz) اندازه ­گیری می­ شود. تحقیقات اخیر بر روی پتانسیل اثرات میدان های الکترومغناطیسی بر سلامت انسان متمرکز گردیده­ اند. با این وجود بعضی مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط افزایش خطر ابتلا به سرطان را با در معرض میدان مغناطیسی قرار گرفتن مرتبط دانسته اند.

 

لزوم استاندارد سازی منابع تشعشعات الکترومغناطیسی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) که متولی سلامت ساکنین کره زمین است، چارچوبی را برای استانداردسازی تابش میدان ­های الکترومغناطیسی ترتیب داده:

"با رشد تولید و انتقال برق، توسعه سیستم های مخابراتی جدید و پیشرفت های پزشکی و صنعتی، انسان ها بیش از پیش در معرض میدان های الکترومغناطیسی قرار می گیرند. نیاز به درک اثرات بالقوه میدان الکترومغناطیسی بر سلامت انسان از مدت ها پیش احساس شده، اما اکنون به توسعه چارچوبی مشخص برای تضمین سلامتی عموم مردم نیاز داریم."

طبق چارچوب پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی، این استانداردها در سه دسته جای می گیرند که یکی از آنها استاندارد پرتوگیری است. هدف آن حفاظت فردیست و به صورت حداکثر مقدار پرتوگیری کل یا قسمت های مختلف بدن تعیین می گردد. مراجع اصلی این استانداردها در حال حاضر کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر­یونساز (ICNIRP)، کمیته بین المللی ایمنی الکترومغناطیسی (ICES) در مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) و همچنین دیگر نهادهای استاندارد ملی در کشورهای مختلف هستند.

 

اندازه گیری و ارزیابی قرارگیری در امواج الکترومغناطیسی

ناحیه قابل قبول: در این ناحیه مقدار میدان الکترومغناطیسی کمتر از حد مجاز چه در مواجهه شغلی و چه به‌صورت عمومی است.

ناحیه شغلی: در این منطقه میدان الکترومغناطیسی کمتر از حد مجاز برای مواجهه شغلی است اما در مواجهه عمومی از حد مجاز بیشتر است.

ناحیه خطر: در این منطقه سطح میدان الکترومغناطیسی برای هر دو نوع مواجهه از حد مجاز بیشتر است.

 

دستگاه های اندازه گیری میدان های الکترومغناطیسی

تک جهته: تک جهته بدین معناست که سنسور تنها یک جهت از میدان را اندازه گیری می کند . به دلیل اینکه میدان مغناطیسی به صورت کروی منتشر می شود، باید سنسور را برای اطمینان از انداره­گیری میدان بچرخانیم تا حداکثر مقدار میدان را بیابیم.

دستگاه با سنسور سه جهته: اجازه اندازه­گیری هر سه مؤلفه میدان را می­دهد. این بدین معناست که دستگاه میدان مغناطیسی را در تمام جهات کشف و دریافت می­کند. بنابراین نیازی به زاویه دهی به دستگاه به سمت مورد نظر نیست. وسایل اندازه­گیری سه جهته مقدار میدان را هم به طور حداکثر و هم برایند نشان می­دهند.

 

روش اندازه گیری میدان الکترومغناطیسی

روش اندازه گیری  عبارت است از تعیین شدت و مواجهه شغلی با میدان الکترومغناطیسی با استفاده از دستگاه و تجهیزات مناسب و کالیبره شده و مقایسه آن با حدود مجاز تماس است. که در آن شناسایی، تعیین هدف ، روش اندازه گیری، نوع دستگاه ، اندازه گیری، ارزیابی و ارزشیابی مورد نظر می باشد.

 شرکت توسعه فناوری های نوین سلامت سینا با استفاده از تجهیزات تخصصی اندازه­گیری امواج و کارشناسان مجرب، امکان اندازه­گیری امواج و پایش آلودگی­های الکترومغناطیس را فراهم می کند. آشنایی با استانداردها و همگامی متخصصان و تجهیزات شرکت با علم روز، امکان تشخیص و جهت یابی دقیق محل نفوذ امواج الکترومغناطیس و منابع انتشار امواج آلوده­کننده را فراهم آورده است.

 

شرکت سلامت سینا قادر به شناسایی و اندازه­گیری امواج ساطع شده از منابع زیر است:

  • اندازه گیری شدت و جهت پرتوهای تلفن‌های همراه و آنتن ها و دکل‌های بی تی اس و مخابراتی

  • شبکه‌های کامپیوتری بی‌سیم و مودم‌های اینترنت

  • Wi-Fi – WiMAX

  • اندازه گیری پرتوهای تلفن‌ های بی‌سیم

  • سیستم  بلوتوث  (Bluetooth)

  • اندازه گیری امواج نشتی ماکروفر

  • سایر وسایل ارتباطی بی‌سیم تا فرکانس  GHz 6

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد